2015, un genre de best of

Standard

Best everything
Unknown Mortal Orchestra – Multi-Love
I’ve loved this band since their first album. The third one, Multi-Love, is a perfect digest of the 80s and 90s influences that percolated through pop culture this year. They’ve managed to keep their weird demo sound, to add even more groove when you thought they couldn’t and to polish the songwriting into super relevant, THC-induced funk and laid back pop. The American contradictions about « persons of color », polyamory, vintage keyboards and in-your-face neon pink : all of 2015 themes on one record. You gotta love Extreme Wealth and Casual Cruelty and Like Acid Rain.
Built on a great balance between nostalgia (brought by the trumpet on the intro) and our contemporary craving for Wi-Fi and mobile signal, Can’t Keep Checking My Phone* is undisputedly the best song of 2015 with the lyrics « Drink chicha / In the jungle / That sounds great / I’m kinda busy, could you call back again? ». And it came out 6 months before Drake’s Hotline Bling, Adele’s Hello and Erykah Badu’s Caint Use My Phone. HULLO UMO!

* featured on Summer Select 2015

Meilleurs gros qui envoient du lourd
Fatnotronic – Margarida
Ils sont gordinhos (« fat », en langage jeune) et ils l’assument. Si tu as Ă©coutĂ© la Spring_Break_Select_2015, tu connais dĂ©jĂ  cette tuerie italo Ă  gros sabots (publiĂ©e sur leur Soundcloud en dĂ©cembre 2014, mais on ne va pas commencer Ă  chipoter sur les dates et puis de toute façon, c’est leur passage Lollapalooza Brazil 2015 qui les a rĂ©vĂ©lĂ©s). Ou si tu sors un peu la nuit malgrĂ© des tas d’urgences, tu n’as pas pu Ă©chapper Ă  l’alegria de ce duo brĂ©silien dont la tournĂ©e « Pommes Frites » vient de passer dans les clubs de la capitale. Je les ai loupĂ©s, j’avais soirĂ©e disco Ă  la maison.

Best setting for a video
Björk – Mouth Mantra
As I wrote very long ago, the best place to hear a song is probably inside the singer’s mouth, despite the fact that it must be very unconvenient both for the perfomer and the audience. Yet Björk has managed to shoot her latest video there. Great visuals, disturbing and somewhat nauseous.

Meilleurs Beatles
Rihanna & Kanye West & Paul McCartney – FourFiveSeconds
Oui, le trio Riri-Kanye-Macca est un de mes tubes de l’annĂ©e. La construction pop du morceau est limpide, avec un vrai refrain qui donne envie de chanter (pas comme certains gimmicks affreux et paresseux de Madonna, Janet Jackson, Lana Del Rey et autres Bieberismes), l’arrangement et l’interprĂ©tation gospel impeccables (surtout le splendide pont entre 1’23 et 2’01) et le clip au format carrĂ© (coucou Xavier Dolan), oĂč Rihanna est presque trop habillĂ©e, joli comme tout. Et si j’Ă©tais John Lennon, je l’aurais bien mauvaise d’ĂȘtre six pieds sous terre et de ne pas pouvoir taper le bƓuf avec eux. (En revanche, tu peux te passer de la reprise par les OneDirection.)

Best James Bond song
Ivy Levan – Who Can You Trust
2015 was filled with spy flicks more or less inspired by the James Bond franchise: sexy girls, wicked villains, countless gadgets, sword fights and crazy stunts. Take That wrote a generic and disposable song for Kingsman: The Secret Service (I’m not even sure it is actually in the movie). The Man From U.N.C.L.E featured a Shirley-Basseyesque song by Laura Mvula, but the chorus was such a bore. For SPECTRE, Sam Smith tried hard but did not bring anything fresh to the 007 musical legacy, Writing’s On The Wall merely sounded like Skyfall part 2.
So, the winner is the over-the-top Who Can You Trust (from Spy): more brass, more sass and more camp than its obvious inspiration, Tom Jones’ Thunderball. Melissa McCarthy should really apply for Daniel Craig’s replacement when he retires.

Meilleur hommage Ă  Careless Whisper
ZHU x AlunaGeorge – Automatic
Le saxo Ă  la fin me colle des papillons dans le ventre, parce que je crois Ă  chaque fois que ça va repartir, mais en fait non. Comme quoi, un morceau dancefloor du XXIe siĂšcle peut ĂȘtre aussi Ă©mouvant qu’un slow des annĂ©es 80.

Best WTF that will sound totally normal in 2 years
Nite Corp.
(featured track: SODA LiteAnywhere 4 U)
Is this a joke or an actual label? It feels like Nite Corp. releases new compilations every other day, on which they feature pachinko versions of international and Asian pop hits. The acts have ridiculous names like Solaris Hilton, baby emoji and gnomebodyknows. As silly as it sounds, it’s also a middle finger to the industry. Anyway, they got the best art direction of 2015 and their official website is a Tumblr. For more WTF, also check « veteran » label PC Music (but they’ve almost already gone mainstream by now) and the sophisticated French folks of [RE]SOURCES.

Meilleurs fille et fils de
Minuit – CafĂ©ine
Quand j’ai appris que les enfants des Rita Mitsouko se mettaient Ă  faire des disques, j’ai eu super peur du coup marketing bien foireux. J’aurais mieux fait de les Ă©couter avant de cĂ©der aux prĂ©jugĂ©s qui me les ont fait ranger dans le mĂȘme sac que Michel Sardou fils de Jackie, Lou Doillon la pĂ©nible et Lulu Gainsbourg qui n’y arrive pas. J’avais vu Raoul accompagner fiĂšrement sa mĂšre lors de la tournĂ©e Ring’n Roll : il se rĂ©vĂ©lait ĂȘtre l’hĂ©ritier touchant de son pĂšre. La filiation vocale entre Catherine et Simone est Ă©galement Ă©vidente. AprĂšs Flash, premier single prometteur, ils ont kidnappĂ© mon cƓur avec CafĂ©ine*, que j’ai dĂ» Ă©couter Ă  peu prĂšs 2438 fois. Pas autant que Un soir, un chien, une de mes chansons prĂ©fĂ©rĂ©es de ma vie entiĂšre, mais j’y travaille.
*sur Autumn Select op.15

Best gender fluid anthem
Nervo feat. Kylie Minogue, Jake Shears & Nile Rodgers – The Other Boys
This year, I cheered myself up with very enjoyable and cheesy dance music, like Galantis’ Peanut Butter Jelly for example. These acts usually don’t catch much of my attention lyric-wise but I love this Nervo track for what it tells : a (straight) woman and a (gay) man summoning a guy with the phrase « why don’t you love me like the other boys do? ». How could one be more inclusive? When I was a teenager, George Michael hid is homosexuality behind ambiguous « you » and « my love » hailings, in fallacious videos. In 2015, kids are growing up with icons like the very open-minded Miley Cyrus. As they say, it gets better.

Meilleur remontant
Henry Stone’s Miami Sound (full album)
Si le nom d’Henry Stone reste peu connu, son empreinte sur la musique des annĂ©es 70 est indĂ©lĂ©bile et monumentale. Sans lui, pas de KC & The Sunshine Band, pas de Timmy Thomas (coucou Drake), pas de Rock Your Baby, pas de Ring My Bell. A mi-chemin entre Berry Gordy, le fondateur de Motown, et Giorgio Moroder, le pĂšre de la disco europĂ©enne, Henry Stone, mort l’annĂ©e derniĂšre, Ă©tait surnommĂ© « the Record Man ». D’oĂč le titre d’un film qui retrace sa carriĂšre, primĂ© en festival, pas encore sorti en salles : une histoire amĂ©ricaine, celle d’un juif de Miami qui faisait des disques comme d’autres font du fromage, avec l’amour de son mĂ©tier et un flair sans pareil. Rassemblant une vingtaine de ses 45 tours moins grand public, cette compilation a enchantĂ© une annĂ©e qui ne m’a pas donnĂ© envie de danser tous les jours. Indispensable.

Aussi/Also in 2015
Elza Soares – A Mulher do Fim do Mundo . Neon Indian – Annie . Hanni El Khatib – Two Brothers . Martin Eyerer – Struktur . Louis La Roche – To Rest Is To Rust . The Mike Maurro Peak Hour Remixes . Fakear – Asakusa . Club Cheval . D’Angelo and The Vanguard – Black Messiah . A-Wa – Habib Galbi . Felix Laband – Deaf Safari . Thundercat – The Beyond / Where The Giants Roam . Deradoorian – The Pleasure Principle . Luke Million – Fear The Night . Major Lazer & DJ Snake feat. MØ – Lean On . The Ghost of a Saber Tooth Tiger – Pierrot . John Carpenter’s Lost Themes . Skylar Spence – Prom King . Shamir – Ratchet . Ta-Ku – Songs To Make Up To . Cerrone – Give Me Remixes . Little Boots – Better In The Morning . Nicola Cruz – Prender el Alma . Small Black – Best Blues . Madonna – Illuminati . YNOT & Cosmo Klein – When Doves Cry . Four Tet – Morning / Evening . Eska . Kamasi Washington – The Epic . Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly . Yanis – Hypnotized . Luce – Polka . Hiatus Kaiyote – Choose Your Weapon . Fantasma – Free Love . Disclosure feat. Kwabs – Willing & Able . Cosmobrown – Bookmark Me . YACHT – I Thought The Future Would Be Cooler. Babx – Cristal Automatique #1 .

Bonus Track
Le standard qui a fait un come-back imprévu
La Marseillaise
« Deux mille quinze », ça ne rime avec rien : on aurait dû se méfier dÚs le début.
« Deux mille quatorze » non plus, mais au moins on avait Beyoncé.
Vivement 2016.

In memoriam
7, 8 et 9 janvier 2015
13 novembre 2015
Beyrouth / Ankara / Garissa / Maiduguri / Sousse / Bardo…