Best everything
Unknown Mortal Orchestra – Multi-Love
I’ve loved this band since their first album. The third one, Multi-Love, is a perfect digest of the 80s and 90s influences that percolated through pop culture this year. They’ve managed to keep their weird demo sound, to add even more groove when you thought they couldn’t and to polish the songwriting into super relevant, THC-induced funk and laid back pop. The American contradictions about « persons of color », polyamory, vintage keyboards and in-your-face neon pink : all of 2015 themes on one record. You gotta love Extreme Wealth and Casual Cruelty and Like Acid Rain.
Built on a great balance between nostalgia (brought by the trumpet on the intro) and our contemporary craving for Wi-Fi and mobile signal, Can’t Keep Checking My Phone* is undisputedly the best song of 2015 with the lyrics « Drink chicha / In the jungle / That sounds great / I’m kinda busy, could you call back again? ». And it came out 6 months before Drake’s Hotline Bling, Adele’s Hello and Erykah Badu’s Caint Use My Phone. HULLO UMO!
* featured on Summer Select 2015
Meilleurs gros qui envoient du lourd
Fatnotronic – Margarida
Ils sont gordinhos (« fat », en langage jeune) et ils l’assument. Si tu as écouté la Spring_Break_Select_2015, tu connais déjà cette tuerie italo à gros sabots (publiée sur leur Soundcloud en décembre 2014, mais on ne va pas commencer à chipoter sur les dates et puis de toute façon, c’est leur passage Lollapalooza Brazil 2015 qui les a révélés). Ou si tu sors un peu la nuit malgré des tas d’urgences, tu n’as pas pu échapper à l’alegria de ce duo brésilien dont la tournée « Pommes Frites » vient de passer dans les clubs de la capitale. Je les ai loupés, j’avais soirée disco à la maison.
Best setting for a video
Björk – Mouth Mantra
As I wrote very long ago, the best place to hear a song is probably inside the singer’s mouth, despite the fact that it must be very unconvenient both for the perfomer and the audience. Yet Björk has managed to shoot her latest video there. Great visuals, disturbing and somewhat nauseous.
Meilleurs Beatles
Rihanna & Kanye West & Paul McCartney – FourFiveSeconds
Oui, le trio Riri-Kanye-Macca est un de mes tubes de l’année. La construction pop du morceau est limpide, avec un vrai refrain qui donne envie de chanter (pas comme certains gimmicks affreux et paresseux de Madonna, Janet Jackson, Lana Del Rey et autres Bieberismes), l’arrangement et l’interprétation gospel impeccables (surtout le splendide pont entre 1’23 et 2’01) et le clip au format carré (coucou Xavier Dolan), où Rihanna est presque trop habillée, joli comme tout. Et si j’étais John Lennon, je l’aurais bien mauvaise d’être six pieds sous terre et de ne pas pouvoir taper le bœuf avec eux. (En revanche, tu peux te passer de la reprise par les OneDirection.)
Best James Bond song
Ivy Levan – Who Can You Trust
2015 was filled with spy flicks more or less inspired by the James Bond franchise: sexy girls, wicked villains, countless gadgets, sword fights and crazy stunts. Take That wrote a generic and disposable song for Kingsman: The Secret Service (I’m not even sure it is actually in the movie). The Man From U.N.C.L.E featured a Shirley-Basseyesque song by Laura Mvula, but the chorus was such a bore. For SPECTRE, Sam Smith tried hard but did not bring anything fresh to the 007 musical legacy, Writing’s On The Wall merely sounded like Skyfall part 2.
So, the winner is the over-the-top Who Can You Trust (from Spy): more brass, more sass and more camp than its obvious inspiration, Tom Jones’ Thunderball. Melissa McCarthy should really apply for Daniel Craig’s replacement when he retires.
Meilleur hommage à Careless Whisper
ZHU x AlunaGeorge – Automatic
Le saxo à la fin me colle des papillons dans le ventre, parce que je crois à chaque fois que ça va repartir, mais en fait non. Comme quoi, un morceau dancefloor du XXIe siècle peut être aussi émouvant qu’un slow des années 80.
Best WTF that will sound totally normal in 2 years
Nite Corp.
(featured track: SODA Lite – Anywhere 4 U)
Is this a joke or an actual label? It feels like Nite Corp. releases new compilations every other day, on which they feature pachinko versions of international and Asian pop hits. The acts have ridiculous names like Solaris Hilton, baby emoji and gnomebodyknows. As silly as it sounds, it’s also a middle finger to the industry. Anyway, they got the best art direction of 2015 and their official website is a Tumblr. For more WTF, also check « veteran » label PC Music (but they’ve almost already gone mainstream by now) and the sophisticated French folks of [RE]SOURCES.
Meilleurs fille et fils de
Minuit – Caféine
Quand j’ai appris que les enfants des Rita Mitsouko se mettaient à faire des disques, j’ai eu super peur du coup marketing bien foireux. J’aurais mieux fait de les écouter avant de céder aux préjugés qui me les ont fait ranger dans le même sac que Michel Sardou fils de Jackie, Lou Doillon la pénible et Lulu Gainsbourg qui n’y arrive pas. J’avais vu Raoul accompagner fièrement sa mère lors de la tournée Ring’n Roll : il se révélait être l’héritier touchant de son père. La filiation vocale entre Catherine et Simone est également évidente. Après Flash, premier single prometteur, ils ont kidnappé mon cœur avec Caféine*, que j’ai dû écouter à peu près 2438 fois. Pas autant qu’Un soir, un chien, une de mes chansons préférées de ma vie entière, mais j’y travaille.
*sur Autumn Select op.15
Best gender fluid anthem
Nervo feat. Kylie Minogue, Jake Shears & Nile Rodgers – The Other Boys
This year, I cheered myself up with very enjoyable and cheesy dance music, like Galantis’ Peanut Butter Jelly for example. These acts usually don’t catch much of my attention lyric-wise but I love this Nervo track for what it tells : a (straight) woman and a (gay) man summoning a guy with the phrase « why don’t you love me like the other boys do? ». How could one be more inclusive? When I was a teenager, George Michael hid is homosexuality behind ambiguous « you » and « my love » hailings, in fallacious videos. In 2015, kids are growing up with icons like the very open-minded Miley Cyrus. As they say, it gets better.
Meilleur remontant
Henry Stone’s Miami Sound (full album)
Si le nom d’Henry Stone reste peu connu, son empreinte sur la musique des années 70 est indélébile et monumentale. Sans lui, pas de KC & The Sunshine Band, pas de Timmy Thomas (coucou Drake), pas de Rock Your Baby, pas de Ring My Bell. A mi-chemin entre Berry Gordy, le fondateur de Motown, et Giorgio Moroder, le père de la disco européenne, Henry Stone, mort l’année dernière, était surnommé « the Record Man ». D’où le titre d’un film qui retrace sa carrière, primé en festival, pas encore sorti en salles : une histoire américaine, celle d’un juif de Miami qui faisait des disques comme d’autres font du fromage, avec l’amour de son métier et un flair sans pareil. Rassemblant une vingtaine de ses 45 tours moins grand public, cette compilation a enchanté une année qui ne m’a pas donné envie de danser tous les jours. Indispensable.
Aussi/Also in 2015
Elza Soares – A Mulher do Fim do Mundo . Neon Indian – Annie . Hanni El Khatib – Two Brothers . Martin Eyerer – Struktur . Louis La Roche – To Rest Is To Rust . The Mike Maurro Peak Hour Remixes . Fakear – Asakusa . Club Cheval . D’Angelo and The Vanguard – Black Messiah . A-Wa – Habib Galbi . Felix Laband – Deaf Safari . Thundercat – The Beyond / Where The Giants Roam . Deradoorian – The Pleasure Principle . Luke Million – Fear The Night . Major Lazer & DJ Snake feat. MØ – Lean On . The Ghost of a Saber Tooth Tiger – Pierrot . John Carpenter’s Lost Themes . Skylar Spence – Prom King . Shamir – Ratchet . Ta-Ku – Songs To Make Up To . Cerrone – Give Me Remixes . Little Boots – Better In The Morning . Nicola Cruz – Prender el Alma . Small Black – Best Blues . Madonna – Illuminati . YNOT & Cosmo Klein – When Doves Cry . Four Tet – Morning / Evening . Eska . Kamasi Washington – The Epic . Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly . Yanis – Hypnotized . Luce – Polka . Hiatus Kaiyote – Choose Your Weapon . Fantasma – Free Love . Disclosure feat. Kwabs – Willing & Able . Cosmobrown – Bookmark Me . YACHT – I Thought The Future Would Be Cooler. Babx – Cristal Automatique #1 .
Bonus Track
Le standard qui a fait un come-back imprévu
La Marseillaise
« Deux mille quinze », ça ne rime avec rien : on aurait dû se méfier dès le début.
« Deux mille quatorze » non plus, mais au moins on avait Beyoncé.
Vivement 2016.
In memoriam
7, 8 et 9 janvier 2015
13 novembre 2015
Beyrouth / Ankara / Garissa / Maiduguri / Sousse / Bardo…